Løbende Virksomhedsrådgivning til en fast månedlig pris

I dag er min lokale bankrådgiver 1 blandt 12 rådgivere i et callcenter i Aarhus… 

Happy couple and their bank manager going through paperwork on a meeting.

Et par dage før nytår holdt jeg årets sidste foredrag for en håndværkergruppe, som i forvejen mødes en gang hver måned og opdaterer hinanden om lokale projekter og kunder, nye salgsmuligheder, kommunale projekter m.m. Jeg var inviteret til at holde et foredrag om moderne virksomhedsledelse og hvilke områder jeg vil anbefale SMV-ejere at være særligt opmærksomme på i det kommende år, 2024. Samtidig fik jeg lejlighed til at præsentere vores tilbud som ekstern rådgiver på månedlig basis, det kan du læse mere om sidst i dette indlæg. 

Det er helt klart at mange SMV-ejere gerne vil have et tættere forhold til deres pengeinstitut i relation til økonomisk rådgivning i gode og mindre gode tider. For mange skyldes det at de tidligere har haft en mangeårig personlig relation i banken, for andre igen at de ansatte i banken var personer man mødte rundt omkring i byen, spillede fodbold med og andre igen ”fordi jeg har haft den bank siden jeg var barn”. 

Og som en mødedeltager slog fast: citat:” de sidder jo inde bag store glasfacader på de dyreste adresser rundt omkring i byen, men jeg kan bare ikke finde ud af de sidder der som levende reklamesøjler omgivet af plakater med smilende kunder for bankens skyld, eller for at minde mig om det banken var og stod for engang”, citat slut. 

Og det her med at skifte bank som selvstændig er svært for mange generelt, det kan du læse mere om i en af mine kommende indlæg. 

Mange, rigtig mange, selvstændige jeg møder over hele landet, har den opfattelse at bankerne faktisk slet ikke er interesserede i påtage sig den rådgivende rolle, at de på deres skærm f.eks. kan se at virksomheden ikke er i den primære interesse kundegruppe, eller at branchen som virksomheden arbejder indenfor, generelt set har en lidt anstrengt økonomi, at dit årsregnskab for 3 år siden var dårlige end forventet eller andet internt som gør at du i hvert fald ikke skal regne med et interessebesøg fra banken. 

Og som skrevet, har du behov for en øget kassekredit, ja så er det næsten umuligt at komme igennem og få en forhøjelse. For år tilbage var der mange banker der gav en midlertidig kassekreditforhøjelse i 3 eller 6 måneder, selv bankrådgiveren var overbevist om at den kreditforhøjelse, i den aftalte periode, betød at virksomheden dels ville komme styrket ud af situationen, dels have det samme, eller flere, antal medarbejdere og kunne tage større kunder ind fremover. Dialogen var vigtig for begge parter, forståelsen af virksomhedens nutid og ikke mindst fremtid var vigtig for begge parter. I dag føler mange at det er fortiden der afgør virksomhedens skæbne i bankerne, man kigger tilbage, i stedet for at kigge frem.  

Lad mig lige indskyde her, så diskret som muligt, at alle jer der har en kassekredit faktisk har god grund til at føle jer heldige, for det er bestemt ikke nemt at få en kassekredit generelt i dag, og endnu sværere hvis du vil have en trækret på op til 10.000 kr., bare spørg de to arkitekter fra Allerød som ingen banker vil have som kunder og som til sidst fik en aftale i stand med en engelsk bank. 

Mange fik bevillingen fordi bankrådgiveren kendte vedkommende personligt og desuden havde et indgående kendskab, ofte årelangt, til din virksomhed og derfor var det en minimal risiko for banken at sige ja til dig, i den aftalte periode. Din bankrådgiver var der for dig, at så banken fik sin betaling i form af renter og gebyrer hørte ligesom med, det accepterede alle i sådan en aftale. 

I dag…, det er noget af en økonomisk rapport, halvårs- og/eller kvartalsregnskaber, opdateret forretningsplan, omkostnings-, drifts- og likviditetsbudgetter 3 eller 5 år frem, du skal aflevere og er du heldig – er du blandt de udvalgte – ja så får du sørme ”lov” til at booke et online møde med rådgiver, så må du tage resten derfra. 

Og når rådgiveren så toner frem på din skærm, så er det som oftest, en du slet ikke kender, og vedkommende kender heller ikke dig, men rådgiveren er en blandt 12 rådgivere i det call center, som din omsætning, nu engang berettiger dig til at få rådgivning af, og så må du ellers i gang med at fortælle om dengang du startede…… og kommentere hvorfor du nu lige afviger på det her område i forhold til din branche generelt… men du har jo også hele 30 minutter til dette emne og alt det andet… 

Mange banker har, når du logger dig ind på erhverv eller privat, et foto og et telefonnummer af din ”helt egen rådgiver” – men som alle tilstedeværende havde erfaret når de kontaktede vedkommende, ja så var det bare ikke ham/hende du talte med – men 1 af 12 fra et call center… i Aarhus  

I Mazift er vores målsætning at rådgive og vejlede virksomheder, så da jeg flere gange i løbet af de senere år er blevet spurgt om, hvorfor vi ikke tilbød en rådgivning pr. telefon, online eller fysisk møde et vist antal timer ja så blev det slået lidt hen med manglende tid, planlægning m.m. 

Men efter at have fået opfordringen endnu en gang, ja så besluttede vi at fra i år også at tilbyde denne form for rådgivning, derfor har du nu mulighed for at lave en aftale med os, bindende i kun 3 måneder, til en fast aftalt månedlig pris, en aftale som du bestemmer hvad skal indeholde af online- eller telefonmøder, fysisk møde, emner og områder bestemt af dig. For at kunne rådgive dig optimalt fra første møde er prisen for den første måned 2500 kr. større end de resterende måneder, så har vi mulighed for at læse det nødvendige materiale og være velforberedte, som altid, når vi skal rådgive virksomhedsejere. 

Del artiklen :