Nu har jeg drevet den samme virksomhed i 14 år og så nu, skal jeg pludselig stille med en opdateret forretningsplan – hvorfor har min bank pludselig fået den ide? spurgte malermesteren i en opgivende tone i telefonen.
Og ja, bankerne har fokus på forretningsplanen og efterspørger i stigende grad en opdateret en af slagsen, det mærker vi også i antallet af henvendelser og spørgsmål i relation hertil fra virksomhedsejere der søger vores hjælp til at få skrevet en professionel og fyldestgørende forretningsplan.
En professionel forretningsplan er i sig selv et rigtigt godt ledelsesværktøj og en man bør/kan tage frem engang i kvartalet og se om man nu er der ”hvor man planlagde at skulle være” på de væsentligste områder i virksomheden.
Og malermesteren må jo indrømme at virksomheden ikke er den samme som dengang den oprindelige virksomhedsplan blev skrevet for godt 14 år siden, den fyldte 1 side, meget er sket i virksomheden siden og enmandsfirmaet har i dag 20 ansatte og omsætter mange gange den omsætning som var ”målet” dengang.
Men årsagen til at bankerne nu efterspørger en opdateret forretningsplan skyldes primært at de vil forstå din virksomheds nuværende situation og de planer du har for fremtiden, i relation til de risici de har ved at du har en kassekredit, et lån eller tilsvarende engagement hos dem, med andre ord virksomhedens finansielle fremtid.
De vil også gerne forstå hvordan du løbende tilpasser din forretningsmodel til den verden vi lever i, at dine produkter/tjenesteydelser følger med den teknologiske og samfundsmæssige udvikling, igen i relation til deres risici vurdering af dig som kunde.
Et andet område de læser ekstra grundigt, er din beskrivelse af firmaets forretningsgange, et nyere ord herfor er værdikæde, hvad sker der i de forskellige led internt i virksomheden, fra du modtager en ordre til den, er klar til afsendelse eller tjenesten udføres?
Vi fik opdateret forretningsplanen og banken har fået den til gennemlæsning.
Når vi udarbejder en ny eller opdaterer en eksisterende forretningsplan
Indholdet vi formulerer, er naturligvis forskelligt fra firma til firma, fra branche til branche, men uden et tæt samarbejde med kunden undervejs i forløbet, som jo har den helt konkrete faktiske viden og ved hvor virksomheden vil hen, hvordan og hvornår, ja så bliver det en mere generel plan.
Men som alt andet udvikler indholdet i forretningsplanerne sig også, og vi oplever at flere vil have fokus på at beskrive deres vækststrategier, f.eks. hvis planen er opkøb af konkurrent, eller udvidelse af porteføljen indenfor ejendomsområdet og med mere præcise tidsangivelser, f.eks. ”vi underskriver køb af en ejendom i uge 14”. Der er både fordele og ulemper ved at præsidere større hændelser i en forretningsplan, men vi ser generelt at det er det kunderne ønsker.
Vi har efterhånden fået en god indsigt og rutine i hvad der skal til for at de forretningsplaner vi udarbejder, i tæt samarbejde med vores kunder, bliver et aktivt redskab for ejerkreds, ledelse og bank. Det betyder at vi kan stille relevante spørgsmål uanset virksomhedstype og dermed bidrage til en helstøbt plan.
Har du en forretningsplan du skal i gang med og gerne vil have noget hjælp til? Eller en eksisterende som skal fornyes? Så er du naturligvis meget velkommen til at kontakte os på pa@mazift.dk